L’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB) en col·laboració amb la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació del CSIC a les Illes Balears, organitza un programa d’activitats divulgatives amb motiu de la Setmana de la Ciència del CSIC

Dirigides tant a públic general com a estudiants de Primària i Secundària, aquesta setmana permet “el contacte directe dels investigadors de l’IMEDEA amb alumnes, professors i amb el públic general”, apunta el seu director, Jorge Terrados.

Durant aquests dies, més de 400 alumnes han cites ràpides amb científics de l’IMEDEA en què, en primera persona, els expliquen la seva activitat investigadora. Lara Suárez, al costat de Laisa Bonin i Mar Isern, companyes del col·legi Pius XII, afirmen que els ha sorprès la proximitat i la passió amb què els investigadors els han transmès la seva feina.

També els estudiants del King College Richard III han visitat el taller de gliders, per descobrir com funciona aquest vehicle autònom no tripulat que ha revolucionat l’oceanografia en l’última dècada.

Els estudiants de l’IES Politècnic han pogut entendre millor el canvi climàtic amb diferents experiments proposats pel Departament de Canvi Global. En un d’aquests experiments els alumnes comproven com l’emissió de CO2 d’origen antropogènic modifica el pH del medi, una altra activitat els mostra com el color de la superfície de l’Àrtic condiciona la quantitat d’energia solar absorbida (albedo); tot això els ajudarà a prendre consciència del paper que exerceixen els gels polars en el canvi climàtic i les conseqüències que comporta la seva disminució.

Una altra de les activitats proposades als alumnes del Col·legi Sant Vicenç de Paul, es basa en el coneixement dels pol·linitzadors, aquest taller transmet la importància de la pol·linització com a generadora de biodiversitat vegetal al planeta. Aquesta activitat s’acompanya d’observacions d’insectes de col·leccions entomològiques de l’IMEDEA.

Al taller Movent-nos en l’oceà, s’explica als escolars la dinàmica marina a la Mediterrània i les tecnologies que s’utilitzen per obtenir informació i dades sobre l’oceà. Els assistents descobreixen per què la circulació oceànica presenta zones preferents de transport i àrees amb una major capacitat de retenció d’objectes a la deriva, com ara plàstics o altres escombraries marines.

En l’activitat Aprèn a observar el mar i contribueix amb la ciència, es dóna a conèixer als alumnes de Liceu Francès les investigacions realitzades a les Illes Balears a través de la plataforma de ciència ciutadana: Observadors del Mar, en la qual es recullen observacions de ciutadans per realitzar investigació marina. Concretament l’IMEDEA lidera tres iniciatives: algues invasores, praderies marines i la família dels singnàtids (cavallets de mar i peixos pipa).

 

Altres propostes a què han tingut accés els estudiants han estat Ritmes de la natura, Extracció d’ADN a partir de maduixes i una Excursió Científica a la platja d’Es Caragol, on els alumnes descobreixen en el medi natural la importància de l’ecosistema duna-platja , així com les característiques i funcions de les praderies de posidònia.

Altres Propostes fet que HAN tingut accés a els estudiants han Estat Ritmes de la natura, Extracció d’ADN a partir de maduixes i 1 Excursió Científica a la platja d’Es Caragol, on a els alumnes descobreixen en el medi natural la importància de l’ecosistema duna-platja, aixi com els caràcterístiques i Funcions de les praderies de posidònia.

Es pot consultar el programa complet al web d’IMEDEA (http://imedea.uib-csic.es) i al web de la Setmana de la Ciència i la Tecnologia del CSIC http://www.semanadelaciencia.csic.es