- El Govern i els principals agents de recerca de les Illes Balears, incloent-hi el CSIC, es comprometen a impulsar un Pacte per la ciència i la innovació.
La representant del CSIC a les Illes Balears, Anna Traveset, es va reunir el 18 de juny amb la presidenta del Govern, Francina Armengol, el vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, Juan Pedro Yllanes, i el conseller d’Educació, Universitat i Recerca, Martí March. En aquesta trobada hi van participar també els responsables del CES, la UIB, el SOCIB i el Centre Oceanogràfic de Balears i van demanar al Govern un impuls per tramitar la Llei de la ciència de les Illes Balears apostant per un canvi de model que atorgui més pes a la recerca i la innovació.
Durant la reunió, el Govern i els principals agents de recerca de Balears es van comprometre a impulsar un Pacte per la ciència i la innovació que estableixi un consens social en l’aposta per la recerca com a fonament del futur model social i econòmic de les illes. L’aprovació de la Llei de la ciència, de la qual la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca n’està enllestint l’avantprojecte, esdevindrà la primera passa per a aquest pacte. I abans d’això, es convocarà la Comissió Interdepartamental de Ciència i Tecnologia del Govern, segons expliquen des del Govern.
A la trobada hi van estar presents el rector de la UIB, Llorenç Huguet; el president del Consell Econòmic i Social (CES), Carles Manera; el vicerector d’Investigació i Internacionalització de la UIB, Enrique García; el director del Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB), Joaquim Tintoré; la representant institucional del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), Anna Traveset, i el director provincial del Centre Oceanogràfic, Antoni Quetglas.
Segons informen des del Govern, després de la reunió, el conseller March va valorar la bona sintonia i la coincidència d’objectius amb els agents de recerca. “La pandèmia que hem viscut ens ha mostrat encara més clarament la importància de la ciència per garantir el nostre benestar”, va dir el conseller, “i també per definir la diversificació del nostre model econòmic”. March va destacar també que la Llei de la ciència “serà un text instrumental, per facilitar la tasca de tots els actors implicats en la recerca” i, en aquest sentit, es va comprometre a cercar la implicació de tots els agents polítics, socials i econòmics en el futur Pacte per la ciència i la innovació.
Per la seva banda, Traveset valora aquest compromís com una condició necessària per avançar en el desenvolupament d’un model en què la investigació i la innovació siguin clau per assegurar la sostenibilitat.