#NitdelaRecercaIB
La Nit de la Recerca és un gran esdeveniment de divulgació científica que per primera vegada se celebra amb un acte unitari i simultani a Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera amb l’objectiu d’apropar la tasca investigadora a la societat.
L’acte, coordinat per la Secretaria Autonòmica d’Innovació i Societat Digital, compta amb la participació dels centres d’investigació de les Illes Balears: UIB, CSIC, IGME, IMEDEA, IFISC, IDISBA, SOCIB, COB-IEO, IME, MAEF i el Centre Bit Menorca.
Pots consultar a la web oficial el programa complet.
Descobreix aquí a baix què ha preparat el CSIC a Balears!
Nit de la Recerca IB – Divendres, 29 de setembre
Mallorca
Aquest esdeveniment unitari reunirà diverses activitats que consistiran en una fira amb tallers i exposicions, a més d’actuacions amb monòlegs científics i música.
📍Lloc: Parc de la Mar (Palma) entrada del Parc de la Marc, devora del Jardí de Tramesi els jardins de s’Hort del Rei
🕗Horari: 18-23h
🏢Entitats del CSIC que hi participen: Delegació CSIC a les Illes Balears, COB-IEO, IFISC (CSIC-UIB), IMEDEA (CSIC-UIB), SOCIB i unitat territorial de l’IGME en Baleares.
Concretament, l’esdeveniment constarà de dues parts:
De 18 h a 20.30 h:
Fireta investigadora:
Els centres d’investigació de Mallorca tindran un espai per mostrar com és i quins resultats obtenen de la seva tasca investigadora. Però també ens deixaran participar i formar-ne part amb experiments i manipulacions.
A la fireta situada al Parc de la Mar trobarem estands del Centre Oceanogràfic de les Balears — Instituto Español de Oceanografía (COB-IEO), de l’Institut d’Investigació Sanitària de les Illes Balears (IdISBa), de l’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (IFISC), l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA), l’Institut d’Investigació i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP), i de la Universitat de les Illes Balears (UIB).
Als estands, a més, els centres ens proposaran tallers i activitats per descobrir la seva tasca diària:
- Emissions zero? La solució és al subsòl! – IMEDEA
- Canvi climàtic i acidificació oceànica – IMEDEA
- Com nedaries si visquesis dins la mel? – IMEDEA
- La recerca per a la prevenció del càncer – IdISBa
- Descobrint el cervell – IdISBa
- Experimentam amb el nitrogen líquid – UIB
- Demostració de robòtica – UIB
- Mètodes de detecció de forats negres – UIB
- Cercant la nacra – COB-IEO
- Descobreix que hi ha davall la mar – COB-IEO
Exposicions:
- Les dones som guerreres… i també enginyeres (i científiques, tecnòlogues i matemàtiques…): la mostra convida a reflexionar sobre el paper de la dona en la ciència i la tecnologia, destaca la contribució de les dones a l’avanç del coneixement científic i subratlla la importància que les noies no s’enfrontin a cap obstacle a l’hora de decidir la seva professió. Esmentada exposició forma part del catàleg itinerant del CSIC i està disponible a Balears gràcies a la col·laboració de la Direcció General Recerca, Innovació i Transformació Digital.
- Endinsant-nos a l’oceà: exposició itinerant desenvolupada en el marc del projecte europeu OceanNight (IMEDEA, CSIC-UIB) que té com a objectius fomentar la cultura oceànica i destacar el paper fonamental de la ciència en la creació d’un futur sostenible.
- EuroSea: la mostra presentarà la tasca de 53 organitzacions internacionals, incloent-hi el SOCIB, que treballen a les mars europees i l’Oceà Atlàntic, amb l’objectiu de millorar l’observació i predicció de l’oceà a Europa.
De 20.30 h a 23 h:
Xerrades i monòlegs ‘Els actors de la ciència’: diversos/es investigadors/es realitzaran xerrades de curta durada (entre 7 i 10 minuts) de manera lúdica i distesa. Seran presentats per un mestre de cerimònies, el presentador i músic David Ordinas, qui afegirà espectacle musical.
- Tot el que s’amaga darrere el Parkinson i no t’han contat. Antonia Siquier. UIB
- Els biosensors no són d’un altre planeta. Andreu Vaquer. IdISBa
- De la teoria a la clínica: llenguatge i síndrome de Williams. Elga Cremades y Lluís Barceló-Coblijn. UIB
- Un plat de ciència: la conservació de les races autòctones de les Illes Balears. Jaume Jaume. IRFAP
- La pol·linització per engany. Sexe, mentides i engany. Joana Cursach y Joshua Borràs. UIB
- Apps de laboratori. Rocío Zamanillo Campos. IdISBa
- El món subterrani: entre el terrestre i l’extraterrestre. Pedro Robledo. IGME
- Una copa de ciència: la recuperació de varietats agrícoles de les Illes Balears. Carme Garau. IRFAP
- La sincronització dels sistemes complexos. Manuel Miranda. IFISC
- Pesca sostenible: utopia o realitat? Beatriz Guijarro. COB-IEO
- Observar l’oceà des de l’espai. Vicent Combes. IMEDEA
Activitats gratuïtes per a tots els públics i edats.
Hi haurà foodtrucks de beguda i menjars!
Es pot consultar el programa complet en nitdelsinvestigadors.cat
Per la seva part, la ICTS SOCIB organitza a Palma visites guiades (prèvia inscripció en aquest formulari) al Vaixell Oceanogràfic SOCIB, a més de l’activitat ‘Canyes amb científics i científiques’, el taller ‘SOCIB Kids’ i l’exposició fotogràfica SOCIB ‘Investiguem la mar, compartim futur’.
📍Lloc: Escala Reial del port de Palma
🕗Horari: 18-21h
Menorca
A Menorca, s’organitzen activitats diverses relacionades amb la recerca que du a terme el COB-IEO a l’illa juntament amb el Govern de les Illes Balears i en col·laboració amb l’IME/OBSAM i el Centri Bit. Durant la tarda i nit el públic podrà assistir a la presentació de les diferents institucions, es visitaran les instal·lacions, participaran en una tertúlia que portarà per títol “La recerca marina a Menorca i implicacions en la societat”. Per a finalitzar la jornada, el públic gaudirà d’una obra de teatre relacionada amb el medi marí. Activitat gratuïta.
📍Lloc: Estació d’Investigació Jaume Ferrer, La Mola (Menorca)
Eivissa
Antonio César González García, investigador del CSIC, donarà la conferència ‘Arqueoastronomía pitiusa: El Cielo de nuestros antepasados’. Antonio César González desenvolupa la seva activitat a l’Institut de Ciències del Patrimoni (Incipit).
📍Lloc: Museu Monogràfic del Puig des Molins
🕗Horari: A partir de les 19h

Nit de la Recerca IB – Dissabte, 30 de setembre
Caixaforum Palma organitza la Fira de la Recerca el dissabte, 30 de setembre, que consistirà en un espai en el qual els investigadors i les investigadores de diferents centres podran comptar el seu treball a través de senzilles demostracions, experiments, jocs o dinàmiques, interactuant directament amb el públic assistent.
L’IMEDEA participarà amb activitats infantils i familiars del projecte Ocean Night (CSIC) com el taller de Wonderful Diatoms i el joc de Mystery Boxes.
A més, la ICTS SOCIB també serà present en aquesta fira amb l’activitat ‘CoastSnap Balears: ciència ciutadana per a estudiar les platges de Balears’.
📍Lloc: CaixaForum Palma
🕗Horari: 11-14h
Més informació i inscripcions a la web del CaixaForum de Palma.
Què és la Nit Europea dels Investigadors i les Investigadores?
La Nit Europea dels Investigadors i les Investigadores se celebra cada any l’últim divendres de setembre. El seu objectiu és acostar la recerca, la innovació i als seus protagonistes, els científics i científiques, a la ciutadania d’una forma lúdica i divertida.
European Researchers’ Night és un projecte de divulgació científica promogut per la Comissió Europea dins de les accions Marie Skłodowska-Curie del programa Horitzó Europa, que té lloc simultàniament en gairebé 400 ciutats europees des de 2005.
#NitdelaRecercaIB
