El passat 25 de febrer el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) va presentar el Llibre blanc de Desafiaments Científics 2030, amb 14 temàtiques estratègiques. Les investigadores Roberta Zambrini i Ananda Pascual formen part de l’equip coordinador d’aquest treball.

El Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) va llançar el Llibre blanc de Desafiaments Científics 2030 per a conèixer les investigacions que realitzen els centres del CSIC. A més, a partir de desafiaments científics s’han desenvolupat 14 temàtiques estratègiques per a treballar en elles, aquestes han estat triades per la seva importància científica i social, abastant diverses àrees des de la salut a l’univers.

Roberta Zambrini, investigadora de l’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (IFISC, CSIC UIB), coordina la temàtica 10 “Informació complexa” i Ananda Pascual, investigadora de l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC UIB), coordina la temàtica 13 “Oceà”, (en el qual el Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (ICTS SOCIB) ha participat activament en el seu capítol 1 de “Sustained and Integrated Ocean Observation”….). En totes les temàtiques trobem equips de recerca capdavanters i multidisciplinàries, per a potenciar sinergies entre les diferents àrees de coneixement i aconseguir objectius a llarg termini.

La doctora Roberta Zambrini explica que “els desenvolupaments tecnològics en les últimes dècades amb ordinadors potents més barats i miniaturitzats com els telèfons intel·ligents, comunicacions òptiques i internet, només per nomenar alguns, han produït la transició a l’era de la informació. Així mateix, han impulsat canvis profunds en la quotidianitat, en la cultura i en la societat, en activitats laborals i personals, sobre l’accés al coneixement i difusió de la informació, les relacions humanes”. En la temàtica 10 “Informació complexa”, el CSIC vol estudiar com ha estat l’impacte de la digitalització en la societat i com es poden desenvolupar noves tecnologies. A més, es pretén abordar desafiaments diversos, ja que la tecnologia posseeix “un espectre molt ampli i multidisciplinari en el qual una estructura com el CSIC permet abordar tots els temes, uns quaranta instituts han participat en la inscripció en el full de ruta d’aquesta temàtica…” , tal com indica Roberta en el vídeo “Desafiament 10. Informació complexa”. Per a afrontar aquests reptes tecnològics, el personal del CSIC desenvolupa investigacions d’avantguarda tant de manera teòrica com experimental.

 

 

La temàtica 13 se centra en els oceans, els quals tenen un paper fonamental en el planeta i el benestar de les societats humanes, però estan en perill per diverses causes com l’acidificació marina o l’augment de la temperatura de l’aigua. Les investigacions en aquesta temàtica afronten 9 desafiaments científics, per a aconseguir un futur millor en els oceans. “Aquesta temàtica va des de l’observació sostenible i permanent dels oceans, el qual és el requisit necessari per a poder comprendre i gestionar-los millor perquè no es pot comprendre i gestionar si no observem, fins a altres desafiaments com la variabilitat climàtica o la salut dels oceans per a aconseguir oceans més segurs”, tal com explica la doctora Ananda Pascual en el vídeo “Desafiament 13. Oceà”.

 

 

Fuentes: 

Imagen: Instituto de Física Interdisciplinar y Sistemas Complejos (IFISC) e Instituto Mediterráneo de Estudios Avanzados (IMEDEA).

¡Compartir!